29دی

کالری کمتر، عمر طولانی تر



بازگشت

یک مطالعه جدید موید این فرضیه است که رژیم غذایی کم کالری به افزایش طول عمر و زندگی سالم تر کمک می کند.

تیم تحقیق دانشگاه ویسکانسین مدیسن و موسسه ملی کهنسالی آمریکا پیش از این دو مطالعه جداگانه در ارتباط با رژیم غذایی کم کالری، روی گونه ای میمون به نام رزوس انجام داده بودند.


به گزارش یونایتدپرس،براساس تحقیق دانشگاه ویسکانسین مدیسن در سال 2009، رژیم غذایی کم کالری تاثیر قابل توجهی روی بقا، کاهش احتمال ابتلا به سرطان، بیماری فلبی و مقاومت در برابر انسولین در میمون ها دارد.


اما مطالعه موسسه ملی کهنسالی آمریکا در سال 2012 نشان داد تاثیر رژیم غذایی کم کالری در بقای عمر میمون ها قابل توجه نیست و صرفا به بهبود وضعیت سلامتی آنها منجر می شود.


نتایج متفاوت این دو مطالعه، اصل تاثیر کاهش کالری در فرآیند پیر شدن را زیر سوال برد و در نتیجه هر دو تیم تحقیق تصمیم گرفتند تا ضمن همکاری، یافته هایشان را باربینی کنند.


نتیجه این بود که رژیم غذایی کم کالری حقیقتا به طول عمر بیشتر و زندگی سالم تر در میمون ها کمک می کند، اما سه عامل سن، محتوای رژیم غذایی و جنسیت هم باید لحاظ شود.


برای مثال، در هر یک از دو مطالعه صورت گرفته، کاهش کالری در رژیم غذایی میمون هایی اعمال شده بود که سنین مختلف داشتند، در حالی که در نهایت مشخص شد تنها میمون های سالخورده از رژیم غذایی کم کالری منتفع می شوند.


براساس یافته های جدید، فاکتور محتوای رژیم غذایی نیز در اثرگذاری کاهش کالری غذا دخیل است؛ به عبارت دیگر، در جریان تحقیق موسسه ملی کهنسالی آمریکا از رژیم غذایی طبیعی برای میمون ها استفاده شده بود، اما پژوهشگران دانشگاه ویسکانسین مدیسن از غذاهای فراوری شده و شیرین استفاده کرده بودند که در نتیجه آن، وزن میمون ها هم بیشتر بود.


محققان همچنین متوجه شدند که ظاهرا میمون های نر در قیاس با گونه های ماده آسیب پذیری کمتری در برابر اثرات بد اضافه وزن دارند.
به باور محققان، نتایج نهایی مطالعه جدید می تواند برای انسان نیز صدق کند، هر چند مطالعات حیوانی اغلب به نتایج مشابه در انسان ها نمی انجامد./ سلامت نیوز


 

مقالات مرتبط

نشانه‌های هشدار دهنده رشد سرطان در بدن شما

نشانه‌های هشدار دهنده رشد سرطان در بدن شما

به دقت به بدن خود گوش فرا دهید زیرا بیشتر مواقع نکات مفی...

کاهش خطر بیماری های قلبی با مصرف تخم مرغ

کاهش خطر بیماری های قلبی با مصرف تخم مرغ

مصرف تخم مرغ به دلیل کاهش کلسترول بد ، خطر بیماری های قلبی را کاهش می دهد

بی تحرکی با خطر ابتلا به سرطان های کلیه و مثانه مرتبط است

بی تحرکی با خطر ابتلا به سرطان های کلیه و مثانه مرتبط است

به گفته محققان، نشستن طولانی مدت و تماشای تلویزیون با افزایش خطر سرطان مثانه و کلیه مرتبط است.

روزهایی که بیش از گذشته به حمایت از بیماران مبتلا به سرطان نیاز است

روزهایی که بیش از گذشته به حمایت از بیماران مبتلا به سرطان نیاز است

موسسه خیریه سمر از بدو تاسیس در سال ۱۳۸۶ تاکنون عملکرد م...

آبمیوه معجزه آسا  چیست و چگونه می‌تواند برای شما مفید باشد؟

آبمیوه معجزه آسا چیست و چگونه می‌تواند برای شما مفید باشد؟

آیا در مورد نوشیدنی معجزه‌گر ABC چیزی شنیده‌اید؟ اگر اسم...

«بازارچه سمر» به نفع سلامت شما مهراندیشان عزیز لغو شد

«بازارچه سمر» به نفع سلامت شما مهراندیشان عزیز لغو شد

موسسه خیریه سمر در طول ۱۲ سالی که از تاسیس آن می‌گذرد، ت...

لطفا پیام، پرسش یا نظر خود را در این باره بنویسید